Dato: 25. februar 2020 | Sted: Børsen

 

Generation Z

Der er sagt meget om generation z. Om dens digitale opvækst, hvor alt er medieret, og dens jagt på mening og autenticitet. Det er en spændende, ung generation, som er på vej ind på arbejdsmarkedet, men det er også en generation, som slår alle rekorder, når det gælder psykisk sårbarhed.
Men hvorfor overhovedet tale om så stor en gruppe mennesker, som om de alle har samme personlighed og karaktertræk? Der har altid været stor forskel på den 42-årige og den 22-årige på arbejdspladsen, og selvfølgelig er alle fra generation Z ikke ens, men ifølge kultursociolog Emilia van Hauen er der nogle grundvilkår i deres opvækst og ungdom, som adskiller sig afgørende fra tidligere generationer, og som har en direkte påvirkning på deres forhold til både arbejde og ledelse. En del af svaret er den eksponentielle teknologiske udvikling, som har påvirket udviklingen af både samfund og individer. Og yngre individer tilpasser sig langt hurtigere end ældre. En anden del af svaret ligger i den opdragelse, de har været udsat for fra både forældres og læreres side. Spørgsmålet er, hvad det betyder for virksomheder, der gerne vil tiltrække de unge talenter og fastholde dem – og ikke mindst arbejdsgiverens mulighed for at høste fordelene ved generation Z’s talenter.

Emilia van Hauen har inviteret en række unge ind på Børsen denne tirsdag, og sammen med aftenens gæst, Bodil Nordestgaard Ismiris, sætter hun fokus på myte og fakta og fokuserer på løsninger for virksomheder og ledere, der gerne vil tiltrække de unge talenter og skabe et produktivt samarbejde, der måske også kan føre til innovation og nytænkning i virksomheden.

 

 

Dagbladet Børsen A/S · Møntergade 19 · DK-1140 · København K · +45 33 32 01 02